torsdag 19 januari 2012

Annas Kokbok 1947

Jag har haft äran att ärva Annas Kokbok av Anna som bodde här på Lufolk tidigare. Jag tog mig en närmare titt i den och hittade trevliga recept från efterkrigstiden.

Månne besökare som gästar Lufolk idag skulle kunna njuta av samma goda bakverk som Anna fixade till för 65 år sedan? Hur skulle det smaka med Stor bra kaka, Tant Hannas kakor eller Mors kaka? Eller rätt och slätt God kaka?
En sak som tröstade mig när jag bläddrade i boken var att Anna inte heller lyckats hålla ordning på sina recept. Hon har gjort ett tappert försök med att indela recepten i olika kategorier, men ohjälpligt har det hänt på samma sätt för Anna som för mig. Småningom har det börjat samlas lösa papper, urklipp och små lappar och vips så har den prydliga kokboken blivit en enda röra. Så mitt Tack går till Anna för denna lilla tröst; vi är av samma sort vi här på Lufolk-backen. Föresatserna finns, men de räcker inte riktigt ända fram. Jag skall försöka ordna upp mina recept nån dag, och då Anna, då klistrar jag in dina lösa blad också, eller hur?

4 kommentarer:

maria sa...

nämen vad härligt....nu ska du nog börja vispa ägg till nån GOD KAKA :-)

Lantliga drömmar sa...

Vilken skatt! Härligt att den funnits vid Lufolk tidigare, och visst är det skönt att se att andra kan vara lika slarviga som man själv! :)

sabina sa...

Vad roligt med en sån samling recept. De godaste kakorna är oftast de gamla receptena.

eirikas sa...

Instämmer med föregående - härligt och roligt! Ett riktigt fynd! Bara att börja testa recepten nu då :)