lördag 28 juni 2014

Stolar efterlyses

Ni som har bra minne kanske kommer ihåg att jag höll på att snickra ett matbord för ett tag sen.
Bordet har tagit god tid på sig att bli klart och är fortfarande inte färdigt. Till hösten skall jag igen ta tag i snickrandet men under tiden försöker jag hitta lämpliga stolar till bordet, för jag tänker INTE börja snickra stolar också. Jag behöver åtminstone 8 st och har hittills kommit över tre. Nu söker jag alltså liknande pinnstolar som stolarna på bilderna nedan. De får vara olika till utseendet men kriteriet är att de skall ha kantig sits och svarvade ben. Råkar någon ha en eller ett par extra stolar i dylik utformning köper jag gärna eller ifall någon vet var det finns att fås tar jag gärna emot tips. Nästa gång du går på loppis eller auktion eller varför inte i ett gammalt uthus, kom ihåg: kantig sits och svarvade ben. :)









































Som det framgår av bilderna gör det inget att stolarna behöver ses över. Det steget tar jag sen bara jag hittar det jag söker. Det blir säkert en hel del arbete innan alla stolar är i skick, men jag behöver ju se till att jag inte blir utan jobb framöver, eller hur?



4 kommentarer:

Sabina sa...

Snygga stolar! Tyvärr har vi inga sådana, men kollar in rödfärgen på ert hus. Har ni kokat själva och hur får ni till den orange skiftningen? Vet att foton kan ljuga också i olika solljus. Vi ska snart koka färg själva och gissar att det är linoljan som ska lämnas bort för att inte färgen ska mörkna… och bli "fel" ton av italiensk röd. Fått olika råd...

Mamsell Lufolk sa...

Hej Sabina! Vi har kokat själva italiensk röd utan linolja. Har inget annat tips att ge, vi kokade bara enligt receptet och så blev det som det blev. :) Vi har ju ännu inte målat andra varvet så det blir intressant att se hur mycket färgen har ändrat under åren. Vi skulle måla förra sommaren, och sommaren innan och ännu denna sommar. Men vem vet, kanske det blir nästa sommar... :)

Sabina sa...

Tack för svaret! Testade se andra bilder på ert hus och ser att det skiftar i olika väder. Vi funderar och ska testa. Maken vill så gärna ha "originalfärgen" som var på 1800-talet och skiftade i mer orangeröd. Det som kokas av italiensk röd eller de pigment som fås här verkar li denna samma lite mörkare nyans. Kanske vi får nöja oss med det. I sverige finns också ljus faluröd, försöker utforska där nu. Lycka till med att hitta stolar och härliga lillkillen! Så söt!

Aplikasi Fafa Slot sa...

Situs Paling banyak dengan permainan slot dan juga permainan lainnya, pastinya kalian penasaran kan ?.. silahkan coba memasuki situs kami, dan rasakan sensasinya dalam hal pelayanan dan juga permainan yang bisa membuat kalian terkesima.

Cara daftar fafa slot


Aplikasi Fafa Slot


Daftar fafa slot Indonesia


Cara login fafa slot


fafa slot deposit pulsa


Withdraw fafa slot


Livechat fafa