söndag 29 maj 2011

Mosamatta

Ett intressant inslag i den gångna veckan var måndagskvällens kurs:"Gör din egen mosamatta".

Min mormor hade varje sommar en mosamatta, men jag såg henne aldrig göra den. Den bara fanns där, lika självklar som pelargonerna i verandafönstren. På senare tid har jag funderat på hur man gör en sån och när jag såg annonsen om kursen nappade jag på direkt när jag hörde att även kära Systra mi hade tänkt delta.

Mattan flätades av björnmossa som vi själva skulle plocka på förhand. Således fick vi tillbringa en härlig lördagmorgon i skogen, vilket tyvärr inte blir av alltför ofta annars.


Mossan uppradad och systra redo att börja på.


Mattan flätas ihop till en lång korv av lagom stora mossknippen.


Korven sys ihop och resultatet blir en underbart skön matta.


Ett enkelt hantverk av skogens eget material. Levande och äkta.

7 kommentarer:

Flickan på landet sa...

nämen oj va kul och så härlig den ser ut. Mjuk och skön som mossa!Hade gärna deltagit i kursen jag oxå...=0)

klipposfia sa...

va hääligt! kanske vi sku ta bloggträff ut i skogen nån gång och binda måsamattona:)

Anonym sa...

Blir så glad av att se bilderna! Så kul vi hade :)
//Systra

Lantliga drömmar sa...

Mmm vad härligt!! :) Snygga bilder också!

Anonym sa...

Härligt med handarbete och skogstur. Du får ta och lära oss andra sen ;)


caisa k.

grinden på glänt sa...

Till midsommar skulle det alltid vara mosamatta förr, alla såna underbara traditioner glöms bort. T.ex. är det bara vi och några till som tar hem björkar att sätta runt trappan på midsommar häromkring. Länge leve gamla (om de är bra) traditioner! :)

Lantliga drömmar sa...

Halleluja, jippieeee!!!!! :) :) :)
Grattis!! :)
Åh så härligt! :)