fredag 18 februari 2011

Mamsell Lufolk

För en tid sedan ändrade jag mitt bloggnamn från Lufolkan till Mamsell Lufolk. Orsaken var den att många började prata om Lufolkan som namnet på vårt byggprojekt. Vår tomt heter Lufolk, namnet Lufolkan blev till i ett misslyckat försök att göra ett kvinnligt namn åt mig utgående från namnet Lufolk, på samma sätt som man ibland hör t.ex. namnen Högbergskan, Sandellskan o. Lithénskan. Det visade sig dock att det misstolkades. Värre saker har väl hänt genom tiderna, men för mig är Lufolk just Lufolk och skall så förbli och därför valde jag att byta namn.

Varför ett namn som Mamsell Lufolk?

Mamsell härstammar från det franska ordet mademoiselle, vilket betyder fröken. Eftersom jag är fru passar inte fröken-titeln så väldigt bra på mig, men det finns en annan orsak. Jag är nämligen barnsligt förtjust i Kulla-Gulla böckerna och där figurerar en Mamsell Modig som är hushållerska på herrgården Höje. Hon är en stark personlighet med mycket att stå i och basa för. I framtiden föreställer jag mig som henne, (men förhoppningsvis inte lika tjock) en hushållerska som håller koll på allt, kokar, tvättar, städar och ser till att allt fungerar på en gård. Sådan ser jag mig; hushållerska på Lufolk, med allt vad det innebär av glädjeämnen och vardagsbekymmer.

Inga kommentarer: