fredag 17 oktober 2008

Virkade dukar, lakan och foton

Plötsligt en morgon kom jag på idén, mina virkade dukar ska få byta plats. Jag har länge sökt en lämplig duk till vårt vardagsrumsbord, men utan resultat och så plöstligt kommer jag på det. Dukarna jag virkade nån gång i högstadiet skulle passa perfekt där istället för på nattduksborden. Jag hade virkat tre likadana dukar eller ska vi säga tanken var att de skulle vara likadana, men resultatet var tripp, trapp och trull ifråga om storlek. Men under åren har de blivit lite mer lika i storlek så när jag väl placerat dem på vardagsrumsbordet syntes det knappt. Sällan får jag inspiration att göra ngt alls åt inredningen här i lägenheten sen jag en gång bestämt mig för att blunda för verkligheten och inte alls satsa på inredning förrän vi bygger nytt, så att byta plats åt dukar känns som ngt väldigt stort här. :-)

Ivrig över upptäckten fortsatte jag drömma om förändringar och med lite omplacering fick jag plötsligt plats för pulpeten i vardagsrummet utan att den ser alltför malplacerad ut. (Men såå bra passade den inte in att jag skulle vilja visa resultatet åt er, speciellt inte så länge gardinerna i bakgrunden är blåa... )

Min iver fortsatte även på kvällen så jag började plocka fram de gamla lakanen som vi sparat sen vi tömde det Lufolkska huset, och nu funderar jag faktiskt på att göra ett försök att täcka in våra blåa (!) soffor med lakanen. Problemet är att de har lite hål här och var och en del är dubbelt tunnare än de andra, så riktigt lätt blir det inte. Bäst att inte göra försöket förrän jag har ordentligt med tid dvs en hel ledig dag på mig.

På bloggräffen fick jag oxå en idé gällande fotandet. Min kamera har jag ju klagat på i flera repriser nu så nu måste jag ju säga ngt bra om den när jag för en gångs skull kom på ngt positivt. Det går nämligen enkelt att ändra från färgbild till svartvitt eller brunt direkt i kameran istället för att ladda ner det invecklade programmet som föreslogs, så nu vågar jag göra ett försök med att visa er några foton i detta blogginlägg, när alla färger inte framträder så tydligt. :-)

Nu ska jag tända ljus och njuta av en skön hemmakväll tillsammans med maken. Städningen hade han tagit hand om redan innan jag kom hem från jobbet, så ni kan tänka er att det var skönt att komma hem till en nyskurad lägenhet med maten puttrande på spisen. Sådan är han, min älskling, skämmer bort mig ibland så jag tror knappt att det är sant.
HA EN TREVLIG HELG!

10 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Nej nu vill jag verkligen se mer av ert hem! Det lilla du visar ser ju jättefint ut!

Och fanns det lakan i huset när ni köpte tomten??!! :-o Jag blir fruktansvärt avundsjuk! :-)

Ha en skön helg!

sabina sa...

Vilket fint soffbord ni har!

Jo, visst gör jag fler på beställning om nån vill ha sådana. De kostar 5 e styck.. :)

sabina sa...

Det går bra! Kanske jag kan ta med dom antingen i november till Vita Villa Villekulla eller om vi inte träffas där kan jag ju komma in med dom till ditt jobb nån gång..

Min mejl borde finnas i högerspalten. Den är grindenpaglant@hotmail.com

sabina sa...

Det passar bra vilket som för mig. Vi får höras om vi inte träffas på november-träffen! Så ser vi hur det blir! Glömde förresten: TACK för din beställning!! :)

Flickan på landet sa...

Nu är jag också in och kikar
här :-)Va spännande med ert husprojekt!!

Kommer säkert att bli fint att klä in soffor i lakan!

Ha d bra!

A home far away sa...

Soffbordet är verkligen jättefint och det låter så mysigt med bloggträffar!

Kram Gunilla i Singapore

Maria sa...

Vilket fint soffbord...dukarna passar ju jätte bra! Att lägga lakanen på soffan låter ju fint.....och du behöver ju inte göra det så invecklat :-D

Va roligt att det gick att ställa in brun-vitt i kameran....foton blir ju så vackra då....sådär gammaldags och charmiga *ler*

Pernilla sa...

hejsan..

Men du.. upp med fler bilder nu.. ser ju så mysigt ut..

härligt med gamla lakan från gården.. vill oxå ha fler fina gamla lakan..

Ha det gott.. Kram

Lantlig Längtan sa...

Vilket härligt soffbord ni har!! Passar ju jätte fint med de virkade dukarna där... och ert hem verkar ju vara såå mysigt, så jag hoppas också på att få se fler bilder! :)

Pulpeten är jag också jätte nyfiken på... Har nämligen själv en liknande i garaget som jag ännu inte hunnit göra något åt. Den borde också slipas och målas, så jag är hemskt nyfiken på att se resultatet av din. Det du redan visat av den ser ju jätte bra ut och fint när du lämnat stämplet synligt!

Ha det bra! :)
Kram, heidi

A home far away sa...

Hej första gången här och vilken fin blogg du har!

Kram Gunilla i Singapore