fredag 24 oktober 2008

Vardagsrum i förvandling

Nåjaa...förvandling är väl kanske att ta i. Det låter liksom lite föör positivt för att beskriva resultatet. Förändring kanske stämmer bättre överens med sanningen. Nå, hur som helst så har jag äntligen kommit mig för att täcka in sofforna med de gamla lakanen. 6 st Lufolkska lakan gick åt till projektet, alla av olika storlek, modell, renhet, kvalitet.... Så med tanke på förutsättningarna måste jag säga att resultatet blev om än aldrig bra så åtminstone nöjaktigt.


Sen är det ju en annan historia hur de börjar se ut efter lite användning. Jag har inte vågat provsitta dem ännu, jag blev ju just klar med strykandet och tänker inte skrynkla dem genast. Funderar på att börja visa gästerna i köket hädanefter eller ev. sätta upp en tavla ovanför soffan med sittinstruktioner samt uppmaning att gärna stryka sittplatsen efter användning. :-) Lakantyg är ju inte direkt skrynkelfritt...

I min förändringsiver slet jag oxå ner gardninerna och stal 2 gardinvepor ur sovrummet och satte upp dem i vardagsrummet istället. Har nämligen haft 4 gardinvepor i sovrummet och det är ju helt onödigt så nu får det bli så här en tid. Långt ifrån vackra, men bättre än utan. Fast visst skulle det ha varit roligt att ha fler lakan så jag skulle kunna sy nya gardiner i samma stil oxå, men se det räckte det inte till. Nån som har överlops?

Ps. Var vänliga och lägg inte märke till att de stackars fåren får stå på huvudet i soffan. Och ja..jag vet, mattan passar inte alls!

Sen måste jag oxå tillägga att ni som önskat fler bilder från vårt hem nog inte vet vad ni önskat. Skenet har nog bedragit er, tyvärr. Därför ska jag försöka bespara er från alltför många bilder för att inte helt ta död på den inspiration ni är fulla av.

TREVLIG HELG!

11 kommentarer:

Maria sa...

Ha haa....sittinstruktioner skulle ju vara en rolig grej....undrar om det inte skulle bli glest mellan besöken ;-)....snygg ser soffan ut!

Och du kommer att ångra dej om du inte lägger trägolv i hela huset....jag gillar inte alls laminatgolvet vi har på vinden och önskar vi hade lagt trägolv även där!! Och vårt målade golv är lätt städat....dammtussar syns inte och skurborsten bara glider över det (men så är det väl inte om man inte har målad yta.....) Men man får ju göra som man vill :O) tur är ju det!

sabina sa...

Det ser jättefint ut med lakan över sofforna!

Hur bilderna blir nästa gång jag ska ta några återstår ju att se... ;)

Lantliga drömmar sa...

Haha, jag skrattade åt din kommentar angående fåren, för jag tänkte när jag såg dem, att de stackarna står ju upp och ner :-)

Det blev ju riktigt snyggt med vita lakan på soffan! Det enda taskiga är ju att de blir så skrynkliga, men en skylt/tavla med sittinstruktioner vore inte alls dumt! :-) Smart!

Unknown sa...

Hittade överraskande din blogg - namnet fick mej intresserad. :o) Fint att "Lufolk" tas hand om av nån som värdesätter det gamla! Har själv släktrötter där och har med sorg sett hur stället förfallit år efter år... Lycka till med ert stora projekt!

malena sa...

Hej! Vilken mysig blogg!:) Du är alltså några dagar i veckan vid Kronoby Folkhögskola? Går du en kurs eller är du elev? Jag tycker också att det vore jätteintressant att få lära sig hur man lagar upp gamla möbler...

Hälsningar Malena

Kamomilla sa...

Hej!
tack för kommentaren hos mig! välkommen åter närsomhelst! ha en bra vecka!
Kamomilla

malena sa...

Hejsan!

Lite konstigt dehär men det är inte denhär Malena som skrivit din förra kommentar, :) men tack för kommentaren inne hos mej iallafall ;) och visst håller jag med den andra Malena, mysig blogg och säkert superintressant att fixa till gamla möbler. Nu hittade jag ju en till blogg jag gärna besäker igen.

Ha de bra!

Lantliga drömmar sa...

En liten rättelse: jag skrev inte alla, jag skrev de flesta ;-) :-)
Köp kannorna nästa gång du är till ikea så får jag ändra "de flesta" till alla ;-)

Kram på dig :-)

malena sa...

Det är jag som frågade och jag hittade svaret också... Tack för svaret!:) Skulle verkligen vara intressant att lära sig! Ha de bra!:)

(En annan) Malena

Mamsell Lufolk sa...

Va bra att du fick svaret, rätt Malena. :-) Jag slipper nämligen inte in på din blogg eftersom du inte visar din profil och jag inte vet vad din blogg heter. Samma sak med Annett som kommenterade här. Skulle gärna besöka din blogg och svara, men jag vet inte hur jag skall hitta dit..

Lantliga drömmar sa...

Ånej, jag har försökt virka enligt mönster nångång, men jag fattar noll på beskrivningen, så jag gör bara som jag tycker :-)
Har virkat två filtar med enbart stolpar, och den jag håller på med nu så virkar jag en fastmaska, två luftmaskor, en fastmaska, två luftmaskor osv. Enkelt ska det vara :-)