tisdag 18 november 2008

Skåprapport

Idag har jag tagit över jobbet på det stora skåpet. Snickaren har nu gjort sitt jobb med underdelen så jag fick betala honom en saftig peng och sedan själv fortsätta.
Först var tanken den att det nedre skåpet skulle förminskas för att ge plats för några lådor, men sist och slutligen fick det bli endast skåp. Det skulle ha blivit alltför dyrt annars. Hela nedre delen har troligen blivit ändrad på nån gång och i det skedet blivit en lite enklare variant än övre skåpet. Detta syns tydligast på de raka enkla skåpdörrarna nertill i jämförelse med de urfrästa spegeldörrarna på övre skåpet.

Men gamla möbler behöver ju inte bli perfekta så nu får det bli så här. Skåpet är ju lika fint utan dörrar på övre delen, så när jag vill visa mitt porslin skruvar jag bara bort dörrarna, så vips har jag ett nytt skåp. :-)

Nu är det bara resten av jobbet kvar, nämligen att försöka färga de nya delarna så att de ser lika gamla ut som resten av skåpet. Målandet blev det inget av, jag får väl lära mig att tycka om färgen som den är, även om jag tycker att den är både för röd och för mörk...

3 kommentarer:

sabina sa...

Alltså det skåpet kommer att bli fantastiskt fint!! Jag tror jag skulle ha bort skåpdörrarna upptill hela tiden jag..

Såg annars en skymt av dig i folkvimlet i söndags på mässan, men inte tillräckligt nära för att hinna hälsa.
Det du beställt av mig *försöker vara hemlighetsfull* är nog klart. Ska du på julmarknad på lördag till Sursik? Vi ska dit och sälja.. ska jag isf ta med dom? Vill du att jag ska förpacka dom som presenter? Det kostar inget extra... Meddela mig!

Lantliga drömmar sa...

Oj kära nån så fint det är! Helt fantastiskt!
Vet inte om jag får säga såhär, men jag tror nästan jag skulle ha bort de övre skåpdörrarna hela tiden! :-) De är väldigt vackra, men allt blir nästan lite som ett "tallriksskåp" utan dörrar! Jag blev helt kär i ett sådant när jag såg det i en inredningstidning en gång... Kan maila dig om du vill se? ;-)

Lycka till imorgon, du finns i mina tankar!

Anonym sa...

Himmel vilket fantastiskt skåp!!!
Det skulle jag mer än gärna vilja vara ägare till:)