måndag 3 november 2008

Lufolk&Prylar

Borde snart visa lite uppdaterande bilder från Lufolk, men tyvärr är det alltid så mörkt numera när jag kommer dit så det blir inga bilder. Huset börjar i alla fall vara nedplockat så nu är det efterstädning på gång. Och det är heller inte lite jobb. Har ni tänkt på hur tunga timror kan bli när de legat i regn några dagar? Särskilt de som är 7 m långa och GROVA... Ifall inte så kan jag berätta att de är VÄÄÄLDIGT tunga, inget man tar på axeln sådär i förbifarten. Så vi knegar på med några stockar per kväll och försöker samla dem i en hög som sedan ska få skyddstak. Känns som om jag skulle vara beredd att fira med smörgåstårta när vi kommer så långt att alla timror är bortplockade och under tak. Då kommer vi ju till de mer intressanta skedena när vi får börja drömma om byggande, hittills har det ju känts som om vi bara går bakåt. Men det tråkiga är ju att det inte alls ser färdigt ut där huset stått. Där är ju metervist med bråte, mellantaket + golvet sparade vi inte eftersom det var så ruttet, så nu ligger det kvar där i en enda röra tillsammans med spisen och skorstenen. Vet ännu inte riktigt vad vi ska ta oss till med eländet, bränna upp el köra bort? Nåjaa..någon råd blir det väl, men jag är ju lite pedant och skulle vilja ha det snyggt och fint så man kunde säga att rivandet är helt klart.

Istället för Lufolkfoton får ni hålla till godo med några prylbilder från vårt nuvarande hem.
Denna tebox är jag knappast ensam om att ha i inventarierna

Med dessa servetter försöker jag drömma mig bort till varmare länder, men snart blir det dags att plocka fram julservetterna. Servetthållare från Pentik.

Jag gillar metallprylar, men de är tyvärr inte de mest hållbara i våtutrymmen. Men...nya säljs väl varje dag. ;-)

Mera plåt. Numera har jag koll på var jag skall söka plåstren. T o m gubben gillade plåtisen.

Saknar ännu åtminstone en plåtpryl i mitt hem. En brödlåda ligger högt på listan för tillfället. Har tröttnat på att ha brödpåsarna framme på bänken och gubben klagar så fort jag gömmer dem i skåpet. Så om ni sett till salu nån snygg brödlåda så ge gärna tips. Harmt att jag inte är pappa, då kunde jag ha önskat mig en till farsdan... :-)

Ha det så bra i mörkret!

3 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Man kan önska sig saker till farsdag i alla fall, som tröst för att man inte är pappa ;-)

Huja, jag som klagar på att våra panelbräder är tunga då de är fuktiga, kan ju bara föreställa mig hur det är med timrorna då! Vad gäller bränna eller köra bort, så ka jag ju berätta att vi skulle köra bort husresterna, men slutligen var gubben, grannen å SVÅGERN framförallt, pyromaner och eldade upp allt... Snyggt var det inte, men fort gick det, och billigt blev det ;-)

Vad gäller virkandet ännu... Glömde säga att filten jag nu håller på med, men en fastmaska, två luftmaskor... så virkar jag ju bara genom varannan maska, annars skulle ju filten bli bredare hela tiden (tror jag åtminstone)... :-) Så varannat hål blir stort, och varannat blir en vanlig maska (jess, jag är jättebra på att förklara!) :-)

Och ja, det ska jag ju säga ännu: fina saker du visade! :-)

Lantliga drömmar sa...

Fastmaskor är i princip som stolpar, men ännu lättare. Du struntar bara i att ta garnet med runt virknålen när du hämtar nytt garn genom maskan på föregående virkvarv.
Du har alltså bara två maskor på nålen och drar garnet genom båda samtidigt, istället för att ha tre maskor och dra garnet genom dem två gånger...

(Det blir bara bättre och bättre med mina förklaringar...) :-)

Äh, du får pröva dig fram, jag är helt urdålig på att förklara! :-)

Lantliga drömmar sa...

Äsch, stickning är en helt annan sak! ;-) Jag har börjat med små barnsockor hur många gånger som helst under min livstid, men ännu har jag inte stickat klart ett enda par... Virkning däremot är så lätt och går så fort, så det är bara kul!