tisdag 16 september 2008

Krombidag

Idag har det igen varit en Krombidag. Dörrarna är nu avslutade efter skede 1 och jag har fortsatt med att restaurera en pulpet. Den börjar småningom bli i målningsstadiet och därmed stiger ångesten för mig. Har så otroligt svårt att bestämma mig vilken färg den ska bli. Frågar jag läraren tror jag att svaret blir ngt i mörkbrunt, själv lutar jag mest mot vitt, men ingen pulpet har väl ursprungligen varit vit?!

Nu e det dags för mat så det blir bara en bild idag. Ska visa er pulpeten som den såg ut före jag började på, så får ni tipsa mig med färgen. Fotot är jättedåligt, jag hade redan börjat skrapa bort färgen när jag märkte att jag kanske borde ta ett "före-foto" så jag fotade i alltför starkt solljus utomhus, men kanske det syns någorlunda i alla fall. Som sagt: ge gärna färgförslag, så kan jag visa er resultatet sen.... Annars släpar jag väl hem den omålad när jag int kan bestämma mig.

7 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Det där med färger är så svårt! Jag skulle nog inte klara av att gå i sådan skola som du är nu, för alla tycker att man INTE ska måla vitt... :-)
Visst är det så, det är otroligt synd att "förstöra" en gammal möbel och måla den så som den aldrig varit, men å andra sidan, om du inte behåller originalfärgen, utan tar bort all färg och målar igen i liknande färg, så är det ju hur som helst inte original!

OCH, bättre att ha möbeln så att du verkligen tycker om den, än att den är "originalfärg", men inte passar in hemma hos er...

Ta vårt skrivbord t.ex., de flesta sa "måla inte!", "du förstör det om du målar", och jag var t.o.m. till en antikaffär och pratade med dem där. Kvinnan tyckte det var synd om jag målade det, men sa själv att det är bättre att jag trivs med det, ifall jag vill ha det och inte bara behåller det för värdets skull.
Det blev vitt, och jag har aldrig ångrat mig! :-)

Oj så långt det blev, och inte till någon stor hjälp var jag heller, men faktum är att det är bara du som kan bestämma hur du vill ha dina möbler... Tyvärr :-)
Pulpeten hade jag KANSKE haft helt avlutad, men skåpet skulle jag nog måla. (obs! Kan ändra mig när jag väl ser det! ;-) )

Lantliga drömmar sa...

:-) Värsta uppsatsen jag skrivit till dig... ;-)

Mamsell Lufolk sa...

Skriv på bara, jag gillar uppsatser så länge jag inte behöver skriva dem själv. :-) Dum fråga men vad betyder avlutad?

Lantliga drömmar sa...

:-) Ja du, spara byxorna du bara, vem vet, kanske kan han få använding för dem! :-)

Avlutad, egentligen att du tagit bort all färg med lut, men i princip samma sak som om du tar bort färgen med värmepistol eller vad du nu använder. Träfärgad helt enkelt :-) Usch, ordet träfärgad får mig att tänka på furu, men tänk gammalt, obehandlat :-D

Annars har jag börjat tycka om grått lite grann oxå, det kanske skulle vara nåt om du inte "får" måla helt vitt? :-)

Mitt nya vita hem sa...

Vitt :D men grått är också fint.

Lantliga drömmar sa...

Vitt blir bra! :-) Ibland sitter färgen så hårt, så det är ju nästan omöjligt att få bort pigmenten, lika bra att måla då! Snyggt kommer det säkert att bli!

Både sofforna och överdragen är från Ikea, så det är bara att köpa nya därifrån och byta efter humör :-) De vita kostar 49 euro per soffa, men de beiga t.ex. är väl 149 euro. Lite jobbiga att stryka efter att de blivit tvättade, men annars relativt smidigt att byta.
Ellos har ju olika överdrag, men det är ju både svårt, och dyrt, att hitta något som passar bra! Du får försöka använda olika filtar, plädar, qviltar och annat om du inte orkar leva med den färgen de har nu! ;-)

Maria sa...

Ahaa...så du börjat blogga, kul!! Håcksade din blogg när jag kikade in på din sida på fl (har inte varit inloggad där på flera månader).......snygg pulpet !!...är sååå harma att vi sågade ner våra så de blev så låga...då tänkte vi bara på vår lilla tjej som skulle sitta där......

Går du i skola ? (funderade på det Lantliga drömmar skrev om att hon inte skulle klara av att gå i en sån skola som du går i då de inte gillar vitt ;-) )