torsdag 25 september 2008

Fladdermusskräck

Jag har fått en ny fiende! För första gången i mitt liv har jag blivit tvungen att göra en bekantskap jag gärna skulle vara utan. Igårkväll dök den upp på vår tomt i skymningen. En livs levande fladdermus, och jag är nästan beredd att sälja hela tomten o allt. Ikväll har den gjort mig skräckslagen nästan till döds. När vi står där (mannen&jag) i mörkret och kämpar med att få loss timror kommer den och börjar flaxa kring öronen på oss. Gubben han såg den inte, men jag som stod på marken o tittade uppåt såg den avteckna sig mot himlen när den gång efter gång tog ny sats o flög rakt emot oss. Ja skrek och viftade och skrek, men den elakingen bara fortsatte. Fattade tag i en bräda och slog vilt omkring mig men till sist blev det helt enkelt för mycket. Jag kastade brädan ropa åt gubben att nu går jag hem och sprang raka vägen till bilen allt vad jag orkade. Och hem for jag med hjärtat i halsgropen! De e ju bara för äckliga!!

Nu måste jag försöka förtränga den hemska upplevelsen innan jag går och lägger mig för annars drömmer jag väl om fladdermöss hela natten. Istället ska jag visa er några bilder från pulpeten sen den blivit grundmålad. Ännu ska den målas åtminstone ett varv och sen göras ngt som gör att den ser gammal ut, men som jag inte minns vad hette. :-D
Målad med linoljefärg, titanvit med pyttelite ultragrönt

Tillverkarstämpeln lämnade jag synligt. Tyvärr syns det inte så bra på fotot för min dåliga kamera tar inga tydliga närbilder inomhus.

9 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Jag sitter och småler åt din nya bekantskap :-) Förstår att det var fruktansvärt hemskt när du var mitt i det, men såhär när jag läser det låter det ganska komiskt! :-)
Vi har alltid haft fladdermöss på villan, bl.a. så bodde de tidigare på mellantaket, så man kunde höra hur de skrek och sprang fram och tillbaka, åh så irriterande det var!
En gång när jag var liten och skulle i bastun, så skulle jag ta upp vatten ur sån, och vad ligger där om inte en fladdermus som drunknat! Hu, det var inte kul!

Pulpeten kommer att bli riktigt snygg tror jag! Härligt att du målat med linolja och inte bara dragit på lite giftfärg! :-)

Trevlig helg!

Lantliga drömmar sa...

Såg du att ockra villan har bloggträff inkommande vecka? Kanske du vill komma med? :-)

Lundagård sa...

Har glömt att sätta dig på länklistan, skall fixa det nu :)
Vilket underbart skåp! Och pulpeten förstås, men skåpet är som sagt mer ovanligt. Färgval är alltid svårt, vi är inte heller så överförtjusta i äldre ådrade möbler men är skicket bra har jag svårt för att måla över en sådan möbel, ofta sitter ju också sådan färg fast som bara den när de är målade innan terpentinen kom in i bilden. Har också ett brunt skåp vi överväger att måla grått. Tycker att grått känns mindre "förstörande" för en gammal möbel än vitt, och missförstå mig inte, älskar vitt men det är ändå intressant att färgfundera!

Lantliga drömmar sa...

Jess, låter kul, då ses vi ikväll! :-)

Pernilla sa...

Fy vad hemsk med fladdermöss..

Men vilken fin pulpet du kommit över, en sån ligger på min önskelista oxå. Självklart skall du komma med på träff.. Skulle vara roligt.. Så hjärtligt välkommen.

kram Pernilla

Anonym sa...

Halloj,
måste kika in och ser att jag nog kikat in nångång tidigare men har ´roddat´ lite vem som var ägarn till bloggen. Hur som helst, nu vet jag ju :)
Vilket spännande projekt ni har framför er. Häftigt att så många byggnader finns sparade på tomten!
Ska bli spännande att få följa er resa /ruffa :)

Evelina sa...

Kul att ha en ny blogg att titta in på, och särskilt när man vet ansiktet bakom...
Ska bli intressant att följa era projekt!

matilda sa...

märkte direkt när jag kom in hit att jag varit här förut, men inte vetat vem du var! men nu vet jag ju!
önskar mig också en pulpet, till vad vet jag inte men en sådan ska nog finnas i mitt hus någongång!
visst är det svårt med färgväl, har aldrig riktit stått inför något svårt val, förutom när det gällde mina köksstolar. men för att de skulle få komma in var nog ändå kriteriet att de var vita, så de blev målade och fina :)
men skåpet skulle det ju nog vara svårare med...
//matilda

Nilla sa...

Hej!

Hittade precis din blogg och har suttit och läst igenom allt :) Kom fram till att jag sett bilderna från er tomt tidigare, fl?

Fladdermöss vill jag inte heller ha i min närhet :)

Skåpet skulle jag nog *aktar mig ruttna ägg* måla vitt, visst många skulle nog anse att man förstör det, men jag tror du ska lyssna mer på ditt hjärta det brukar löna sig i slutändan, vad du sen än bestämmer dig för!

Pulpeten kommer att bli riktigt fin, önskar mig en sån jag med, eller var det här jag skulle säga att barnen önskar sig? ;)

Ha en fin dag!

Kram Nilla